Sunday 19 April 2009

William Walace Monument.....

"Son of Scotland....Aye, fight and you may die, run and you will live....at least for a while, and dying in your bed, many years from now...would you be willing to trade all the days from this day to that for one chance, just one chance, to kill our enemy...for they may that our lives, but they will never take....our FREEEEEEDOM...." -Sir William Wallace

Kat atas tu kata2 keramat William Wallace yg diamik dari citer Braveheart lakonan Mel Gibson....bagi aku citer ni best....favorite aku...berkali-kali aku tgk dulu...siap pasang CD semata2 nak rakam dialog diaorg....tul kan Mal?hahhaha...hari2 duk pasang tape jer lah...tak tgk gambar pun takpe...janji dgr percakapan.....blh tau scene yg mana....punya lah minat....

Akhirnya.....sampai jugak aku kat tempat William Wallace ni....excited le jugak tapi tak ler sampai nak memuja si William ni....sekadar kagum jer....tu pun sebab tgk citer Mel Gibson...kalau tak, tak kenal ler aku sape Wallace ni....kiranya macam Tok Janggut, Mat Kilau, Tok Gajah (sekadar sebut beberapa nama) kalau kat Malaysia ni....pahlawan bangsa depa lah ni...

Selain dari nak sgt tgk benda2 yg mengaitkan Wallace dgn Scotland ni, aku pun nak gak tau citer Braveheart tu 100% dari sejarah William Wallace ke?..rupe2nya memang betul lah, rasanya taklah seratus peratus sama, tapi maybe 95% kot, yg lain2 tu sebagai nak jadikan citer tu lagi best lah kot...dan rupenya betul lah jugak badan William ni dipotong empat dan ditanam di 4 penjuru Scotland sebagai pengajaran pd yg lain sebagaimana diceritakan dlm movie tu....

Wallace Monument ni berada kat Stirling, antara Glasgow ngan Edinburgh, berhampiran jugak dgn hotel yg aku nak menginap ni, tu pasallah kena cepat2 bertolak dari Glasgow tadi...bukan apa, takut tutup..kang melepas lak nanti...hehehe...aku sampai kat sini lebih kurang pukul 3 ptg....memang hajat nak masuk sekali walaupun berbayar...nak cari parking punyalah susah, terpaksa tawaf sampai 3 kali.....taktau ler ngape ramai pulak manusia hari tu....

Wallace Monument ni sebenarnya terletak kat atas bukit skit....ada laluan pejalan kaki ler menuju ke atas....letih jugak nak mendaki tu...hehehe....Monument ni jugak ada 4 tingkat semuanya....tangganya berpusing2 dan muat2 untuk seorg setgh je...hehehe...setiap tingkat tu untuk segmen yg berlainan, gambar kat atas tu dikatakan pedang kegunaan William Wallace....panjang tu...rasanya lebih kurang tinggi aku ler pedang tu.....

Gambar atas yg pertama tu amik snap masa duk kat atas menara Monument ni, cantik jugak lah permandangan kat atas ni....dan gambar atas yg kedua tu menunjukkan laluan pejalan kaki menuju ke menara ni....jalan tu ler yg aku daki tadi....

Lepas puas tgk2 permandangan kat tingkat atas, amik gambar lebih kurang, aku turun dan kat bawah tu seperti biasa ada kedai cenderahati....pastu ada buku pelawat lah pulak kat depan tu, apalagi, tulis ler nama aku ngan wife...."madi&ira was here..." hehehe...

Kat bawah ni jugak terdapat sorang pencerita citer pasal sejarah William Wallace....semangat betul mamat ni bercerita, seme org khusyuk jer dgr....oleh kerana aku dah byk kali tgk citer Braveheart, so aku rasa tak perlu lah nak dgr sgt citer mamat ni....sebab citernya pun lebih kurang jer ngan Braveheart tu.....hehehehe

Dalam perjalanan nak ke hotel, aku singgah ler kejap kat Stirling Castle, saje je sebab tak jauh sgt ngan Monument Wallace ni.....tapi macam biasa ler...kat UK ni bersepah Castle cam ni, so taklah kagum sgt...sama jer mcm castle2 lain....hehehe....

Dalam setgh jam perjalanan...sampai ler aku kat tempat nak tido mlm nanti...hehehe, Travelodge....sok nak ronda2 Edinburgh pulak...rasanya nak pergi Castle lagi...cehhhh...harap2 Edinburgh Castle ni lain skit kot...hehehe...ok, chow...

2 comments:

Jankaulu said...

sedih pulak cerita tu kan, dia termimpi mimpi pulak kepada bini dia yang mati.

memang mulanya tak nak tengok sebab tajuk dan gambar ganas je..bunyinya.

tapi denang sarangkan tengok. pas tu terus tengok dua tiga kali...

madier said...

jan:yup...hehehe...citer paling best bg aku....

3 part paling sedih 1.masa wife dia mati,2.masa dia kena pancung 3.paling sedih, masa Robert The Bruce belot....

hehehe...