Friday 22 August 2008

Jumaat Oh Jumaat.....

Assalamualaikum...

Sebagai menyahut cadangan dnan untuk citerkan skit pasal solat jumaat aku kat UK ni...mula2 sampai kat UK ni kebetulan jatuh hari jumaat sebenarnya..tapi oleh kerana Jet Lag,so akupun dgn berat hati masuk bilik,merehatkan mata dan badan setelah 16jam dlm kapal terbang.....hehehehe...kantoiii...

Rupenya kat sini pun ramai org Islam...yelah kan,takleh nafikan Islam tu agama utk semua....terkejut gak aku bila tgk ada byk Masjid kat tempat aku ni....katanya Birmingham ni bandar kedua terbesar di UK...selepas London dan bandar paling ramai umat Islam kat UK...

Melalut lak aku...tadi kata nak citer pasal solat jumaat...ke lain lak peginya...hehhe..biasalah,dah gambar takde...kena melalut panjang skit....oklah...kat sini,setiap masjid ada waktu sembahyang masing2...mulanya payah gak aku nak terima,tapi lama2...baru faham dan kena faham...sebab dlm Islam sendiri ada byk mazhab...ada masjid tetapkan solat jumaat kul 2ptg,ada 1.30....so pandai2lah pilih..hehehe...

Bukan solat jumaat je yg pelbagai...waktu solat pun lagilah pelbagai...tapi mgikut kata ustad2,kita kena pilih satu jer,pastu ikut jer waktu yg kita pilih tu selama kita duk sini....sebabnya biasalah manusia ni,hehhee,nak yg paling untung je..hehehe..lebih2 lagi nak bulan pose ni....masing2 nak cari yg waktu maghrib awal...hhehehe...time summer cari waktu isyak cepat...tapi time winter nak tukar lain lak...so,tgk betul2..buat pilihan dan kekalkan keputusan tu....

So aku ikut yg Islamic Finder ler....ramai member Msia pakai yg ni...kiranya waktu solat dia ada logika lah skit....tapi time summer,subuh dia kul 2pg...tu yg payah skit tu....hehhee..bebalik pasal solat jumaat tadi...akupun ikut org yg dah lama duk sini,kira senior lah...diaorg yg tunjuk dan ajarkan....biasanya aku gi solat yg waktu solat jumaat dia pukul 1.30tghari....pegi tu agak2 org dah nak solat...gi untuk sembahyang jer...confirm pahala khutbah takde punya....aku penah pegi solat jumaat awal...konon2 nak dengar khutbah skit....pehhhh..melopong ler dgr khutbah dalam bahasa Urdu....heheehe....

Tapi ada gak Masjid yg khutbah dlm 2 bahasa...mula2 Urdu..pastu Inggeris..kira blh faham gak ler....diaorg kat sini dah tetapkan waktu solat jumaat masing2....aku ikut solat waktu 130tghari tu bukan apa...tiba winter nanti taklah terkejar2...sebab paling cepat masuk Asar masa winter dlm kul 2.30ptg....balik jer solat jumaat..terus jer solat Asar.....hehehe

Apa2pun..perkara yg paling berharga yg aku dapat kat sini....terutama waktu solat jumaat..dapat gak tgk ragam bangsa2 asing solat....macam2 colour manusia ada..berbangsa bangsa...Paki,Negro,Mat Salleh,Melayu,Arab,Somali....byk lagi lah...mengadap kiblat yg satu....kagum betul rasanya.....

Oklah..dah takde idea..hehehe...nanti bila ada gambar Masjid dan suasananya..aku letakkan...dan blh sambung lagi.....

No comments: