Monday 4 August 2008

Tom Tom VS Map....

Salam.....ni aku nak citer skit pasal Tom Tom ngan Peta ni....masa aku mula2 sampai sini...setelah selesai urusan beli kereta...akupun mula lah gi car boot cari peta Britain ni...hehehe...memang ler,kalau nak gi jalan2 kena ada peta ooiii...kalau tak sesat barat nanti...hehhe...payah gak nak baca peta ni...belajar baca peta masa kat PALAPES dulu...tu kalau nak masuk hutan..hahaha...

Kalau org2 lama boleh gi merata UK dgn bawak peta jer...diaorg ni pakar ler dalam peta memeta ni...takkan aku tak leh kot....tapi nampak gayanya memang aku tak leh....selain peta Britain ni..aku ada gak beli peta Birmingham jer...khusus untuk kawasan Birm jer...memang penting peta ni...untuk orang yg tau baca peta ler...mula2 memang payah ler...tapi bagi aku..mula payah...last pun payah..hehehe...byk masalahnya...kalau drive sorang2,mesti kena berhenti dulu kat tepi jalan untuk tgk peta...kalau ada co-pilot pun..mesti asyik kena marah jer sebab bagi arahan tak betul...(cam penah alami jer..hehehe)...apa2pun aku suspect ler old timer yg terror baca peta ni...takyah bazir2 duit nak beli navigator....

Haaa..ni ler car navigator...TOM TOM tu jenama dia...selain dari Tom Tom,byk lagi jenama lain cam Gamin,Sony dan lain2....tapi memandangkan Tom Tom ni first dlm car navigator kot...tu pasal lah apa2 pasar car navigator..org sebut Tom Tom....ala,cam Maggi ler....Cintan ada, Koka ada...still sebut nak Maggi...


Biasalah zaman teknologi canggih ni....masa mula2 dulu,akupun tak tau pe ke benda ni...member sebut...mung kena beli Tom Tom...confirm dok sesat punya....katanya lagi..mudah nok gi sana sini..dok nyusoh korang...dia siap tunjuk lagi Tom Tom dia kat aku....ooooo...gini rupanya.....senang...senang?....senang.....(gaya Sudin ngan Tuan Director dlm Seniman Bujang Lapok)..hehehe..

So...aku pelagi...cam biasa ler...beli kot ebay jer..yg terpakai jer...murah skit...hehehe..dapat bhg2 yg penting2 dah ler...bid punya bid..dapat ler seketul....bukan apa pun..kalau nak balik Msia nanti..blh jual balik kat ebay....hehhe...aku duk UK dalam 3-4 bulan jugak ler baru pakai Tom Tom ni...ada member yg baru sampai dr Msia..beli jer keta,terus beli Tom Tom...cam pakej lak...dlm 3-4 bln tu,aku try jelah gi mana2 guna peta ataupun pernah pinjam Tom Tom member gi umah Fakri (Pok Me) kat Cardiff...tapi paling kerap kalau nak gi mana2,aku cari dulu kat Mapquest UK dlm internet..pastu tgk dia punya arahan...hehhe...

Ni yg mudah nya Tom Tom ni...kita cuma perlu tau poskod jer...masuk jer poskod...terus dia bagi direction....pastu kita blh pilih sendiri ler nak faster road ker..shortest road ker...cam2 lagi lah....tapi yg buat senang di pakai kat UK ni sebab poskod kat sini banyak...setiap satu jalan ada satu poskod....tu ler pasal aku slalu bagi alamat..POSKOD tu aku besarkan..hehehe..satu lagi perbezaan ngan Msia...satu poskod mewakili kawasan yg luas...tu pasal takleh apply kat Msia kot...tapi aku dengar2 sekarang Navigator ni dah merebak ke Msia...tapi bukan Tom Tom..rasa aku Gamin kot....


Tom Tom ni siap ada sore lagi yg bagi direction..."200yard..reach the roundabout..second exit"hehehe...kalau blh letak sore CT kan ker best..hehee...tapi apa2 pun...peta ke..tom tom ke...janji selamat sampai ke DESTINASI......wassalam...

9 comments:

danny said...

kena belajar ni... rupa2nya memang guna betul navigator ni. Kat malaysia ni maybe beberapa pengguna sahaja kot. Lambat lagi la nak meluas penggunaannya. Berapa tahun dah mereka maju dari kita ye...

madier said...

takde ler maju sgt nan...tapi yg bezakan cara pgurusan dia kot...tersgt cekap...tapi ada gak beberapa benda yg aku rasa Msia lebih maju...hehhe...

Mata Hati said...

kagumnya tengok cara diorang upgrade sesuatu benda untuk memudahkan orang ramai.

Mc Zue said...

benda apa yang malaysiia lebih maju d? kalau maju ke depan perut la.. hehehe

madier said...

mata hati...biasa ler tu...msia jer lum sampai seru lagi..kita tunggu sept nanti...

mczue....perut tu memang ler zue..sini pun ramai lagi yg cam gitu...tapi bagi aku...hujan emas kat sini,hujan batu kat msia..aku prefer Msia...my home country...hhehehe..

kalau pasal tom tom ni..maybe msia kecil kot...takkan sesat..hehehe

Anonymous said...

test...test...

Anonymous said...

testing...testing...

danny said...

rasa tak sabo je nak tunggu september ni... hehehe... bole caya ke ye?

errr... perut aku pun dah maju dah...

Anonymous said...

taktau lah nan...blh caya ke dok...kita tunggu ler...pjg sgt telenovela ni...harap2 ada perubahang..hehehe...

maju ke depan ke?hahaha...aku makin surut dah...slim..hahha