Tuesday 30 September 2008

Aidil Fitri Ke 2 di UK...

Salam......semalam gnap 29 hari berpuasa...lepas jer berbuka,dapat sms dari kawan kat sini...Esok Raya..itu ler serba sedikit bunyi sms tu...eh..biar betul mamat ni...aku try ler tipon member2 lain...seme kata esok raya..confirm..!!!

Gembira tu gembira ler...tapi ada gak bab sedih...Ramadan tahun ni dah berakhir...harap dapat bertemu lagi ngan Ramadan akan datang..Insyaallah...


Seperti tahun2 lepas...program pertama Syawal tahun ni bermula dengan Takbir raya dari rumah ke rumah....Takbir raya ni bermula dalam pukul 10 mlm dan dibahagi pada beberapa bahagian berdasarkan mukim atau DUN kat Birmingham ni...DUN yg ada org Melayu Malaysia ler...antaranya DUN Saltley,tempat aku....DUN Aston,DUN Selly Oak dan beberapa DUN lagi...kat Saltley,adalah dalam 7-8 buah rumah jugak ler...pas taknir tu,adalah tuan rumah sediakan minum2 skit...kat kul 2pg gak rasanya abih takbir kat rumah terakhir...hehehe..sembang yg byk...takbir dlm 15minit dah siap...


Pagi raya, kul 9pg dah siap2 nak gi Solat sunat Aidilfitri..tahun ni solat sunat dibuat kat Witton Islamic Centre...solat bermula jam 10pg...abis solat dan khutbah raya kul 11pg...


Open House....hehee..saat yg ditunggu2..tahun ni,ada 3 rumah terbuka untuk dihadiri pada raya pertama...1 pas solat sunat,2 lagi bermula jam 1-5ptg....biasanya,rumah terbuka hari raya dibuat pada hari raya pertama dan setiap hujung minggu sepanjang bulan Syawal ni...rumah terbuka aku pada 4 Oct ni...jemputlah dtg ramai2..hehhe...so,lepas solat raya,terus jer ke rumah pertama...best jugak..dapat rasa suasana raya cam kat Malaysia....

Raya tahun ni dapat lah cuti 2 hari...sebabnya cuti sendiri sebab aku raya awal sehari...esoknya seme Pakistan raya...kedai tempat keje aku tutup...tulah yg untung keje ngan sesama Muslim ni....kalau tahun lepas...mlm raya tu duk angkat brg kat TNT lagi...pagi raya duk pegang mesin cuci kat Sainsburys lagi...

6 comments:

hisyamrahman said...

alhamdullilah di, kita telah tamat perjuangan berpuasa sebln...sama2la kita doa kita dapat berjumpa bulan yang penuh kerahmatan ini pd thn depan...

seronok di, aku baca mu beraya denung, biarla agak sedih tapi itu lumrah di mencari rezki...guane di...

aku tunggu gak mung mari beraya umah aku...tak dok pung...muahahahaa

selamat hari raya di...

madier said...

cok dang...selamat hari raya gak tuk mung sefamily...kim salam sallie,kak suzi.abah,adik...

ckp kat aboh sefamily aku mintak maaf byk2 kalu aku wat silap ke...wat dia terasa hati ke...hehehe..

berehhhhhh...kalu nok cuti lagi..mai UK pulok..asyik gi australia je..dok classs...hahaha

hisyamrahman said...

samala dgn aku di...kalau aku ade buat salah dgn mung...aku mintak maaf bebyk...

selamat hari raya di...

nanti kalu aku duit...mu dok denung lagi, insyaAllah aku gi jenguk mung...

Mata Hati said...

syahdunya...Di nak tanye ni baju melayu tu tempah mana?

Mc Zue said...

bloh ni untuk madier ngan cik syam jer ker? hehehe..nasib baik mata hati ada mencelah..kiki

madier said...

mata hati:syahdu..syahdu...baju melayu tu pos dari msia..hehehe..mak mertua yg poskan...heheheh..

mczue:jgn gitu zue...blog ni tuk seme..hahaha