Tuesday 30 December 2008

Proton Went To Paris...Bonjour..


Assalamualaikum.....rasanya lama dah tak update blog ni....maklum ler,kekurangan aktiviti..hehehe...dgn busy ngan keje lagi...ewahhh...busy ke?hahaha...yelah,hari Krismas pun leh keje lagi...buat stocktake kat PAK Supermarket.....tension jer...hajat nak gi jejln ler time cuti2 ni...takpe,pas wat stocktake ni,amik cuti...gi jln2 Paris barang 3 hari......sebenarnya plan ni plan mengejut....ada 3 family nak gi round Europe.....byk tempat diaorg nak cover...trip 9hari rasanya...Birm-Dover-Calais-Paris-Geneva-Swiss-Holland-Birm.....so,last minute tu,bincang ngan org rumah...wat keputusan nak join suku jer dr trip depa....ronda Paris jer.....hehehee....

Aku bertolak dr Birm dlm pukul 10mlm..driving ke Dover Port,pehhh...3 jam perjalanan,naik ferry menuju ke Calais Port, France...1 jam setgh perjalanan....feri pukul 3.20pg,depa ni naik lewat skit dr aku,so,aku kena tunggu depa 3 family ler....maklum ler,tempah lambat....nak murah lak tu....hehehe...sampai kat Calais dlm kul 4.40pg lebih kurang waktu UK....lebih kurang kul 5.40pg waktu Perancis......
Aku jalan dalam stgh jam rasanya...lepas amik tiket tol,nampak ler tempat parking..pe lagi,parking aku punya Proton....solat subuh sat...pastu tidoooo daaaa...sementara nak tunggu depa yg maybe akan tiba dlm kul 8pg.....mak aiii...sejuk yg amat..cam nak beku rasanya...sepatutnya kat sini lagi kurang sejuk dr Birm sebab duk kat bawah.....silap rupanya tekaan aku....tapi dpt gak lena dlm kesejukan tu...zzzzzzzzzzzzzzzzzz.....
Sampai je depa 3 family,kami terus je perjalanan menuju hotel kat Paris.....kekok gak nak drive kat sini...keta right hand kat jalan left hand drive..terseksa.....kejap2 ke tgh...kejap2 ke tgh....dan pd pemerhatian aku,pemandu2 kat France ni skit kurang ajar ler....rasanya pemandu UK lebih bersopan....perjalanan dari Calais ke hotel amik masa dlm 2 jam lebih.....

Aku sampai kat hotel dlm kul 11.30pg....Hotel Premier Classe lebih kurang tu ler namanya....kira oklah hotel ni....pas ni nak ronda2 Paris..nak gi Eiffel Tower....cadangnya nak gi by train jer...tgk ler camne nanti...apa2 hal,check in dulu....solat, makan bekalan yg dibawa...kul 2ptg nak start jalan2....hehehe

Berjaya jugak Proton aku sampai kat hotel ni...hahaha....ngatkan takleh sampai....sebab masa nak bertolak dari tempat parking kat Calais tu,enjin tak nak hidup....sebab pasang heater lama sgt....terima kasih Azli,Juri and Rahim kerana sudi jadi tukang tolak...hehehe...jgn serik no....

5 comments:

hisyamrahman said...

pergh...gu..mung sampai paris...adus...jeles sih...

madier said...

Alhamdulillah gu...ada rezeki lebih skit...lagipun bak kata org,alang2 duk sini..dah dekat,rugi tak gi jln2 tgk tpt org...

Kalu balik Msia...memang tak sampai dah kat Europe ni....Parit Raja - JB jelah....kadang2 Ganu....hehehe

hisyamrahman said...

betul tu gu...nanti buleh citer kat anak2...bakpe..mung tok naik train je di....bukannye lagi muroh ke? kat denung..perfume muroh dgn branded items...

gu..kalu mu gi ke bicester village..royak deh..aku nok kirim brg dgn mung...

madier said...

hehehe...nok wat guane...kira up jadi jer ni...hehe..memang kalu gi pakai eurotrain cepat dan midoh..takyoh pikir2 pasal jam...

bicester village?kebetulan,member aku gi ari tu...ramai giler manusia,takde parking...last2 balik jer....tu dia nok gi pulok...aku tgk ler dulu,nok join skali ke dok...tapi kalu aku gi biler2 aku royak kemung.....

sempat gi la'valle village jer kat Paris...hehehe...ada jimmy choo punya kedai...hehe

hisyamrahman said...

bereh gu...mung gi..royak deh..denung timberland muroh giler... ralph lauren polo pun muroh...pah tu, hok armani, lv dsbnya muroh..tapi bukan liga kiter la gu....

aku beli timberland shoes..10 pound je di...mmg muroh...mung nak gi..royak awal deh

paris...aku dok penoh gi...maka tak tahu la....