Saturday 7 March 2009

Swarovski....Crystal World....

Assalamualaikum......lama dah tak sambung blog ni....citer pasal Austria lagi kot....nak abihkan jugak....pah ni baru leh posting citer lain lak....asyik Austria jer....hehehe....lepas bermain ski....aku ngan wife berkejar naik bas untuk ke Kristallwelten Swarovski........maksud dia Crystal World lah tu kot....nasib baik sempat.....tu pun bas last....

Perjalanan ke Swarovski atau lebih dikenali sebagai Crystal World ni amik masa selama 30minit....sampai jer, terus gi amik tiket nak masuk......tak yah tunggu lama2....sebab nak kejar masa...hehehe....tunjuk je card travel tu,terus dpt tiket....

Nilah Crystal World punya trademark....patung kepala org kot dgn air pancut keluar dari mulut....aku taktau ler patung ni membawa maksud apa....tapi kalau summer lagi cantik kot...ni patung diseliputi salji....mata dia dari kristal...taktau ler besar mana kristal tu....

Masuk je dalam bangunan tu, aku disambut dgn serba sedikit penerangan tentang sejarah Crystal World ni...pastu dijamu dgn tarian org asli Austria kot....syok jugak tgknya...hehehe....gambar kat atas tu pokok kristal....budak tu sibuk jer org nak amik gambar...hehehehe...

Selepas je abih tarian tu....mula lah aku jelajah dewan dia satu persatu...setakat aku ingat ada 11 or 12 dewan pameran kot.....diletakkan mengikut tema masing2.....tapi yg pastinya, semuanya adalah berkaitan ngan kristal...almaklum ler...nama tempatpun Crystal World....

Bermula dgn sejarahnya...fesyennya, lagenda gergasinya....semua ada diceritakan melalui susun atur dewan2 pameran tu....yg kat atas tu cincin yg menurut dongengnya dipakai oleh gergasi yg turun ke bumi.....tahyul betul ler...hehehe, last skali pelawat dibawa ke ruang kedai Swarovski.....pandai diaorg ni susun program ni....last skali tempat amik duit....kedai2 brg2 diaorg ler....lebuh jugak duit aku...hehehe....

Ni ler kedai Swarovski tu....semua dihias dgn kristal, cantik2 lak tu....semua ada, cincin, rantai, gelang, subang....dari yg semurah2 hingga semahal2nya....biasa lah, aku cari yg murah jelah untuk kenangan....bila lg nak dtg kilang dia ni....kalau kat UK ni, harga Swarovski ni mahal cam bedil....hehehe..

Sebenarnya pokok yg aku amik ni pokok crystal....tapi tak berapa nampak sgt kekristalan dia tu...hahaha....kalau malam taktau ler camne keadaannya..mesti cantik, berkelip2 kot....ni aku dah kuar dari kedai tadi....

Yes To All...dah abih ronda2....bas dah tunggu dah....on time jer bas diaorg ni....tu yg kagum tu...dlm stgh jam lagi sampai ler kat hotel....esok nak balik Birmingham....satu perjalanan yg best..Innsbruck....satu kenangan terindah...pehhhh..hehehe

2 comments:

Jankaulu said...

makin lama makin handsome pulak madie ni...

madier said...

jan:terima kasih....ngatkan dah handsome dari dulu lagi...hahaha...(biasanya kalau sukimang bg pujian ni dtg dari hati...kira betul lah tu)..hahahaha...