Tuesday 17 June 2008

Car Boot Sales


Pintu masuk...


macam pasar mlm kat Msia jer..


Pengunjung sedang jamu selera...


suasana kat car boot...


sakan wife aku(yg nampak tudung tu)..


Salam....

Sebenarnya nama car boot sales tu diamik sempena penjual-penjual yg letak brg2 yg nak dijual dlm boot keta..masa nak jual tu...dibuka je pintu boot keta tu...lekatlah nama Car Boot Sales...gitulah kira-kiranya kot...rasanya lah...aku pun taktau...

Masa aku mula2 sampai dulu...terlopong gak mulut dengar geng2 lama duk citer pasal car boot ni..."tak gi car boot ke hari ni?"..asyik2 soalan tu...ape menda lah car boot ni...hebat sgt ker?setelah dibawak oleh Bro Marjohan(duk umah dia sblm dpt umah sewa-kira cam host aku le..)...pehhh..terkasima jugak ler...hehehe..

Car Boot Sales ni diadakan setiap hari Sabtu dan Ahad mengikut keadaan cuaca...so,sape2 yg nak pegi car boot pada minggu tu...kenalah tgk ramalan cuaca dulu...takut2 pegi jer,car boot tutup..tak ke naya....takpun tgk kat website car boot..nak tau car boot untuk minggu tu buka ke tak...jgn tak caya..siap ada laman web tu....kalu tak caya try ni http://www.carbootjunction.com/

Kalau kat Birm ni, car boot yg paling besar ada kat Studley...45 minit perjalanan dr tempat aku...so,untuk taknak bazirkan minyak keta...maka diaorg2 yg fanatik car boot ni, akan call dulu sebelum pegi....tapi setakat ni aku tak pegi lagi kat car boot Studley ni....mungkin satu hari nanti kot..yg kat dlm gambar tu car boot yg slalu aku ngan ira pegi....dengar2 citer car boot Studley 5 kali lebih besar dr car boot yg dlm gambar tu...

Apa yg menarik di car boot?selain dari nak habiskan hari minggu sambil melepaskan tensen...yg menarik kat car boot ni ialah brg2 yg dijual murah...satu lagi info tentang car boot ialah kebykan brg yg dijual ialah brgan terpakai...sebab tu dia murah...biasalah mat2 saleh ni..diaorg kan ada 4 musim and diaorg so particular tentang fesyen...so,kalau gi car boot ni waktu summer,senang ler kalu nak cari pakaian musim sejuk...bertimbun dan harga pun murah2...first car boot aku pegi,byk gak pakaian musim sejuk aku ngan wife aku borong...harga paling mahal pun 3-4pound...masa aku gi tul dalam autumm,nak masuk musim sejuk dah...

Kat car boot,bukan takde barang baru,tapi harganya mahallah skit...ada 2 kategori penjual kat car boot ni...satu,diaorg panggil booter,satu lagi dipanggil traders....yg traders nilah yg jual brg2 baru...cam kasut,baju,makanan,dll...tapi kalau kat car boot tu byk sgt traders,org tak gi jugak...org g car boot sebab nak cari brg yg elok dan murah walaupun terpakai....

Sejak akhir2 ni,tak byk sgt barang yg aku beli kat car boot...biasalah kelengkapan umah pun dah hampir lengkap...semenya hasil car boot sales...cuma sekarang aku gi jalan2 je..sambil beli barang2 yg rasa nak beli jer...cam buku2 citer..kat car boot,memang mewah dengan buku citer dan toys..pendek kata(panjang tak kata apa2),car boot ialah syurga buat kanak2...murah2,aku ada beli ler jugak toy ni untuk anak2 member yg dtg bertandan kat umah....kalau buku plak...harganya memang murah....50p pun leh dapat...bkn 50pound eik...50pence(50sen le kalu kat Msia)..hari tu aku ada terjumpa set lengkap Harry Porter..dia nak jual dlm belas2 pound kot...murah tu...kalau kat Msia,satu buku jer dah rm50-rm60 kot...

Kalau ada member yg bercita2 nak buat bniaga buku kat Msia,blh ler aku tlg supply kan..hehhe..ada gak member aku kat sini yg buat cam tu...cari kasut Timberland kat car boot,pastu jual kat ebay...masyuk maaa...beli 5-6pound kat car boot...jual 20pound kat ebay....pandai cari pluang....hehehe...Nan..kasut bola pun blh dapat 5pound kebwh...baru2 lagi Nan...Nike ada,Umro ada,Adidas ada..tapi kena tgk saiz ler dan kena pada hari nya....jerseypun byk..kebykkannya jersey England ler....


Oklah...takat tu jer kot pasal Car Boot Sales ni...saje je nak bagi sdikit gambaran pada yg kabur pasal Car Boot ni...bagi aku,bagus gak ada tempat camni...blh lah wat lepas2 tensen terutamanya pada mereka2 yg study kat sini...cam wife aku....satu lagi,secara sedar or tak sedar,blh gak aku praktik kan penggunaan bahasa Inggeris aku..biasalah,masa urusan jual beli barang ler....tapi kalau payah sgt,aku suh je ira yg tanyakan...hahahhaaa...

Salam..

9 comments:

danny said...

buku? ni yang best ni. kalau la aku ada kat sana, byk la aku borong buku. Nak penuhkan mini library aku. Kat sini aku byk beli buku kat taman kerang ni je.

Rupa2nya banyak mende baru yang kita bole dapat kat negeri orang yek? Rasa macam dah hebat sangat duk malayseia ni...hehehehe

madier said...

yup..byk buku2 citer nan...buku bkn citerpun byk...mcm2 ada..tmn kerang tu kat ner?

tulah nan..betullah org ckp..jauh pjlnan..luas permandangan/byk pgalaman..

danny said...

taman kerang kat mesjid besar kuantan. Seberang jalan hamid bros. Tempat org2 pencen melepak sambil menengok barangan exotic. Ada jual pil kuat, tongkat, keris.

madier said...

ooooooo...kat situ...

Mc Zue said...

wah d aku pum macam duduk kat sana jer.. tak g pun tak pa boleh tengok dalam blog mu.. bagus la macam tu sekurang2nya ko boleh kongsi ngan kitaorng kat sini... kalau aku la mesti gilanya nak beli barang kat sana..hehehe

p/s:- how much this thing sir???

Mata Hati said...

best nye ade barag mainan.bleh la borong byk. syoknya kalu dapat g sana..bila la agaknya.

madier said...

McZue...blh gak kongsi2 citer ngan korang..."how much?","2 pound each,mate","can u make it 1 pound?"....hehehe..antara dialog aku ngan jurujual kat car boot...

Lipie....meh ler sini P..bwk abg burn sekali...hahahaha...ada nakpesan toy ke??hehhe

Mohd Amli bin Abdullah @ Baharum said...

hebat gak sana yek!!! bAB buku, toy, kasut....wauu...geramnyer...tapi skrg kena sabo sbb ekonomi agak teruk...madie bagi no akaun.....heh heh heh he anto kat e-mail ler ...jgn kat sini...segan

Mc Zue said...

kelas ko d siap bargin harga lg..fantastik....