Sunday 29 June 2008

Genap Setahun Kat Bumi Birmingham,UK..

Assalamualaikum....

hari ni 29 Jun 2008,genaplah setahun aku jejakkan kaki kat bumi bertuah Birmingham ni...tapi rasanya tak setuah bumi Malaysia...hehehe...aku tulis ni bkn ape..cuma nak imbaukan kembali kenangan aku...macam tak caya jer...kalau setahun dulu,aku masih lagi duk drive ulang alik ke Carrefour Batu Pahat, Johor, Malaysia....sekarang ni duk drive ulang alik ke TNT Kingsbury, Birmingham, UK....

29 Jun 2007....9pg...tgh hulurkan passport kat pegawai imigran UK kat Birmingham Airport...dgn tgn cam terketarrrrr....kaki jejak bumi UK....dlm hati antara percaya ngan tak....
10pg....Bro Marjohan ngan Bro Rizalman sampai kat Airport...nak amik aku ler tu....maka bermulalah idup aku kat sini.....dlm hati berfikir...blh ke aku survive....?Ya Allah..Kau permudahkanlah hidupku dan isteriku kat sini..Amin..
1030pg...sampai je umah Marjohan(dia ni byk tlg aku....moga Allah permudahkan kehidupan dia sekeluarga)isteri Marjo(kak na) siap dah sediakan nasi ala2 Pakistan gitu...apa lagi...sakan aku hari tu....ngatkan sampai kat UK ni..dijamu roti ke..spagetti ke...rupenya senang dapat nasi kat sini....Alhamdulillah...
8mlm....kali pertama gi Majlis Ilmu...kat umah Sani(Org Trg jugok)...masa ni tak tau ape tu MI,oooo..gini rupenya Majlis Ilmu....siap kena kenalkan diri lagi..biasalah..orang baru sampai...

Dalam 2-3 minggu dok umah Bro Marjo,sempatlah aku gi jalan2 tgk2 Alum Rock....tempat Pakistan ni...maklumlah,nak duk lama kat sini...kena kenal2 jln gak...pastu aku ngan wife gi ronda2 Birmingham City Centre....kalau hari minggu tu,Bro Marjo bawak gi jalan2 kat Car Boot,cari apa2 yg patut....

Dah 3 minggu duk umah Marjo,masuk umah sendiri lak...tapi seblm jadi umah sewa sendiri,berkongsi dulu duk ngan Haniff sekeluarga....rasanya 3 bln jugak...oklah jugak blh jimat kos sewa...hehhehe..

13 July 2007....Marjo teman aku cari keta...ingatkan nak cari ler keta2 luar...honda ke,toyota ke,ford ke...alih2 tersangkut jugak kat Proton Persona..kalau kat Msia kira Proton Wira Sedan ler....blh ler....harga dlm 550pound..keta tahun 1998...byk jugak berabih kat keta ni....tukar ekzos ler...radiator baru jer tukar..aduhai...nasib2..

18 July 2007....Dapat keje kat Sainsbury's Castle Vale...keje tukang cuci....keje kat tempat sama ngan Marjo...sebenarnya dah byk Marjo & kak na tolong aku...tumpangkan rumah,amik kat airport ngan Rizalman,carikan rumah,carikan keta,carikan keje skali...terima byk2 Marjo...Marjo ni keje kat polisas,ktn...dia dah balik Msia dah..baru jer balik dlm 3 minggu lps...skang duk Indera Mahkota...sedih wooo aku rasa...

9 Oct 2007....Dpt keje kat TNT...keje ni aku cari sendiri kat paper...daftar ngan agensi....keje ni berat lah skit..tapi oklah..nak hidup..

Rasanya itulah beberapa peristiwa yg pada aku merupakan peristiwa besar dlm setahun aku kat sini...tapi dlm pada tu byk gak yg tak bestnya bila genap setahun kat UK ni...salah satu nya...Lesen Memandu Malaysia aku dah tak VALID utk diguna kat sini....aduhaiii....ni pun tgh dlm proses nak amik lesen UK...harap2 lulus ler...kalau tak....pyhnya nak bgerak ke mana2..terutama nak ulang alik gi keje....

Terima kasih semua terutama buat Bro Marjo sekeluarga kerana sudi tumpangkan kami,carikan umah,carikan keje...Bro Rizalman kerana susah payah ambik kat airport...Hanif,Sani,Mus dan lain2 yg byk membantu di UK ni...budi dan jasa kalian hanya Allah yg membalasnya...

Salam...

2 comments:

danny said...

polisas? maknanya dia kenal la zul poli. IM berapa dia duk?

madier said...

polisas...doktau dia kenal ke dok...dia duk rumoh no 16,lorong IM 2/63....hehehe